MAEUR Marketing Management Event: Rotterdam in a Box

  • MAEUR Marketing Management Event: Rotterdam in a Box

    Tycho Luijten
    12/06/2018

    Rotterdams Kerstpakket of Paasbox?

    Toen ik uitgenodigd werd als bedrijf bij het MAEUR Marketing Management Event om Rotterdam in a Box te vertegenwoordigen was ik toch wel even trots. Vorig jaar als President van de MAEUR heb ik met hart en ziel evenementen georganiseerd voor de mooiste vereniging van de EUR (en misschien van Nederland. Een onderdeel van de organisatie is het vinden van interessante bedrijven die hun bijdrage willen leveren aan een evenement, zij het in de vorm van een praatje, workshop of goodies. Dit jaar werd Rotterdam in a Box, een bedrijf van mij broer Boris en mij, uitgenodigd om studenten een real-life business case voor te leggen.

    Rotterdam in a Box is een platform voor Rotterdamse food ondernemers. Wij brengen alle buitengewoon-goed-smakende, ambachtelijke producten uit de stad bij elkaar om deze vervolgens in geschenkboxen aan te bieden aan onze klanten. Onze voornaamste afnemers zijn bedrijven die de Box inzetten als Rotterdams relatiegeschenk of Rotterdams Kerstpakket. Echter worden de boxen ook door trotse Rotterdammers gekocht als cadeautje voor iemand anders of verwen box voor zichzelf.

    Op het MAEUR Marketing Management Event heeft Rotterdam in a Box een real life case aangeleverd voor studenten om mee aan de slag te gaan. In de case werd gesteld dat Rotterdam in a Box graag meer boxen zou willen verkopen. Globaal gezien zijn er twee strategieën die nu koers zouden kunnen bepalen om dit doel te realiseren – 1) óf we kunnen focussen op het verkopen van Rotterdamse Kerstpakketten (met de Rotterdamse Kerstpakketten in december draaien we de grootste sales) 2) óf we zorgen ervoor dat we door het jaar heen relevanter worden. De groep studenten werd opgedeeld in twee groepen: de helft ging een Rotterdamse Kerstpakketten strategie uitwerken en de rest ging aan de slag met de andere case.

    De studenten kwamen met veel interessante (en soms reële) oplossingen voor de twee businesscases. Bijvoorbeeld; een reusachtig Rotterdams Kerstpakket op het stationsplein in december als pr-stunt, of, een uitgebreide marketingcampagne voor een Rotterdamse Paasbox. Het was een bijzondere ervaring om dit keer aan de andere kant te staan, en als bedrijf deel te nemen aan een MAEUR evenement. Én of we nu voor het Rotterdamse Kerstpakket of de Paasbox gaan, de studenten hebben enorm vele waardevolle input geleverd.